Fit

Intermittent fasting: 5 schema’s

Intermittent fasting is een handige methode waarmee je op een gezonde en relatief snelle manier gewicht kan verliezen, je bloedsuiker op niveau kunt krijgen en het helpt je bij het verbeteren van het immuunsysteem. Wil je meer weten over intermittent fasting en het intermittent fasting schema? Lees dan snel verder.

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting wordt in het Nederlands afwisselend vasten genoemd en het is dus feitelijk niets meer dan periodiek vasten. Het periodiek vasten wordt onderdeel van je voedingspatroon en leefstijl. Met als doelen om gezonder te leven en gewicht te verliezen.

Intermittent fasting schema

Er is niet een intermittent fasting schema, maar er zijn meerdere schema’s die je kunt gebruiken als je ermee aan de slag wilt gaan. We zetten ze voor je op een rijtje.

16/8 schema

Het 16/8 schema is een van de populairste schema’s bij mensen die zich bezighouden met periodiek vasten. Met dit schema mag je 8 uur per dag voedsel nuttigen. De resterende 16 uur ben je aan het vasten en neem je niks tot je. Veel mensen kiezen ervoor om tussen 12 uur ‘s middags en 8 uur ‘s avonds te eten en de rest van tijd niets. Dit schema is goed vol te houden, omdat je dus in de avond, nacht en ochtend niets eet. Feitelijk sla je dus alleen het ontbijt over.

12/12 methode

De 12/12 methode is heel populair bij beginners, omdat je 12 uur lang eet en daarna 12 uur lang vast. Je kunt dan kiezen om bijvoorbeeld tussen 8 uur ‘s ochtends en 8 uur ‘s avonds te eten en de rest van de tijd te vasten. Een groot deel van die tijd slaap je en daarom is het schema ook goed vol te houden.

24 uur vasten

Je kunt ook kiezen om 24 uur lang te vasten. Je mag dan slechts 500 calorieën nuttigen. Dat mag in een maaltijd of verspreid over de dag. Het grote nadeel van dit schema is dat functioneren op slechts 500 calorieën best pittig kan zijn. Zeker als je fysieke inspanning levert op het werk of als je sport.

5:2 dieet

Het 5:2 dieet is ook een intermittent fasting schema waarbij je 2 dagen lang vast en 5 dagen eet. Uiteraard normale porties en gezonde voeding. Je kunt niet alles eten wat je wilt. Uiteraard mag dat wel, maar dan heeft het dieet minder effect.

Om de dag schema

Het om de dag schema is een populair intermittent fasting schema dat ook goed vol te houden is. Hierbij is de regel dat je de ene dag niet of nauwelijks eet en de andere dag alles mag eten. Uiteraard blijft de regel gelden dat je normale porties en gezonde voeding nuttigt, zodat het schema ook echt effect heeft. Het gaat er uiteindelijk om dat je bij een intermittent fasting schema minder calorieën tot je neemt dan wat je lichaam verbruikt.

Conclusie, intermittent fasting is goed voor je gezondheid

Met een intermittent fasting schema naar keuze kan je werken aan een gezonde leefstijl en zelfs gewicht verliezen. Veel mensen kiezen voor deze methode om gewicht te verliezen en om schommelingen in de bloedsuiker tegen te gaan. Welk schema bij je past, is afhankelijk van je huidige leefstijl en of je bereid bent om die aan te passen als het schema daarom vraagt.