Fit

Is nuchter sporten goed voor je of niet?

Het is een logische vraag of nuchter sporten goed voor je is of niet. Nuchter sporten heeft zowel voor- als nadelen, maar meer voordelen. Die ik dan ook graag met je wil delen.

Wat is nuchter sporten?

Nuchter sporten is feitelijk sporten op een lege maag. Dat betekent dat je niet op een lege maag sport als je tussen de 2 tot 8 uur voor aanvang hebt gegeten. Vergis je niet, want eten heeft lang nodig om goed te verteren. Het beste is om 12 uur voor aanvang te vasten, zodat je ook echt een lege maag hebt en dus nuchter kunt sporten.

Afvallen door nuchter sporten

Nuchter sporten helpt bij vetverbranding, omdat je lichaam tijdens deze sportsessie is aangewezen op zijn reserves. Voedingsstoffen die je tot je hebt genomen worden niet gebruikt om te sporten en daardoor verbrand je dus meer calorieën en vetten. Het is ook bewezen dat je veel beter plaatselijk vet kunt verbranden als je op een lege maag sport.

Meer focus en beter presteren

Als je nuchter sport heb je meer focus. Verhoogde catecholamines is het resultaat van nuchter sporten en dat zijn hormonen die bijdragen aan een hoger concentratievermogen en meer energie. Je kunt je sportprestaties dus verbeteren als je op een lege maag traint.

Langer sporten

Door nuchter te sporten kun je uiteindelijk ook langer sporten. Je ontwikkelt een ritme, waarmee je voor het ontbijt en dus vroeg aan het sporten bent. In combinatie met verhoogde catecholamines zorg je ervoor dat je steeds langer en beter kunt presteren.

Meer vrije tijd!

Voor veel mensen is sporten meer een must dan een leuke activiteit en ze vinden het zonde om vrije tijd op te offeren om te gaan sporten. Wanneer je op een lege maag sport en dus voor het ontbijt, betekent het dat je ‘s middags of na het werk geen tijd meer hoeft vrij te maken om te gaan sporten.

Nuchter sporten is dus goed voor je!

Mijn conclusie is simpel: nuchter sporten is goed voor je. Er zijn meer voor- dan nadelen en het is gewoon heerlijk om in de vroege ochtend een rondje te gaan hardlopen (ongeveer 5 kilometer) om vervolgens wat kwark met fruit en havermout te eten. Dan kan je die dag er volop tegenaan en je hebt meer energie. En natuurlijk is het ook heerlijk om ‘s ochtends vroeg de frisse lucht in te ademen en van het lekkere weer te genieten als het zonnetje schijnt.