Fit

Wat zijn gezonde vetten en in welke producten zitten ze?

Je hebt vast en zeker iets gehoord of gelezen over gezonde vetten. Hoe dan ook heeft ons lichaam vetten nodig om goed te kunnen functioneren, maar wat zijn gezonde vetten en in welke producten zitten ze? Dat is een goede vraag waar we dan ook graag het antwoord op geven.

Waar zijn vetten goed voor en heb je ze nodig?

Op de vraag of je vetten nodig hebt is het antwoord volmondig ‘ja’. Ons lichaam heeft het nodig om goed te kunnen functioneren. Vooral de hersenen, ogen en spieren werken goed door vetten. Gezonde vetten welteverstaan, wat door het voedingscentrum onverzadigde vetten worden genoemd. Omdat ons lichaam niet alle vetten die nodig zijn kunnen aanmaken, moeten we ze eten om binnen te krijgen.

Onverzadigde vetten hebben meer functie dan alleen ons lichaam goed te laten functioneren. Vetten beschermen ons ook tegen de kou en het zorgt ervoor dat belangrijke vitamines goed door ons lichaam worden opgenomen. En belangrijke vitamines, zoals vitamine A, B, C en E heeft het lichaam ook nodig om goed te kunnen functioneren.

Het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten

Naast onverzadigde vetten zijn er ook verzadigde vetten, maar wat is nu het verschil? Etenswaren bevatten altijd verzadigde en onverzadigde vetten en in bepaalde gerechten zitten meer onverzadigde vetten dan verzadigde vetten. Te veel verzadigde vetten zijn niet goed voor je, omdat ze het LDL-cholesterol verhogen. En verhoogde LDL-cholesterol verhoogt weer de kans op hart- en vaatziekten en andere medische aandoeningen. Een duidelijk voorbeeld is het verschil tussen margarine en roomboter. Margarine bevat meer onverzadigde dan verzadigde vetten, terwijl dat bij roomboter precies andersom is.

Waar zitten gezonde vetten in?

Er zijn talrijke producten met onverzadigde en dus gezonde vetten;

  • Plantaardige oliën
  • Vloeibare bak- en braadproducten en margarine
  • Zachte margarine en halvarine
  • Noten, pinda’s, pitten en zaden
  • Avocado’s
  • Vette vissoorten, zoals makreel en haring
  • Olijven
  • Hummus (liefst zelfgemaakt)

Conclusie, je hebt vetten nodig

Hoe je het ook wendt of keert, je lichaam heeft vetten nodig. Maar je hebt zelf invloed op welke vetten je tot je neemt. Je weet nu in ieder geval wat het verschil is tussen onverzadigde en verzadigde vetten en welke vetten goed voor je zijn. En in welke producten je onverzadigde vetten vindt.